Handlekurv


Handlekurven er tom

0,-

Salgsbetingelser

Kjøpsbetingelser

1. Generelle vilkår

Surpriseworld følger den norske angerrettloven og direktivet 2011/83/EU for forbrukerrettigheter. For å utføre en ordre må kunden være myndig, 18 år, eller ha foreldrenes samtykke. I tillegg til våre spesifikke betingelser her, gjelder forbrukerrådets standard betingelser for forbrukerkjøp på internett. Disse er gjengitt i sin helhet under våre betingelser.  

2. Bestilling

Din bestilling vil bli besvart med en skriftlig ordrebekreftelse via e-post. Alle bestillinger anses bindende. Har du lagt inn en bestilling ved en feil må du kontakte oss umiddelbart.


3. Priser

Alle priser er inklusive norsk merverdiavgift (MVA) og priser er oppgitt i norske kroner. (NOK). Avgift for frakt tilkommer med 75-150 kroner på hver bestilling avhengig av fraktmetode. Denne kostnaden vil fremkomme i totalbeløpet i kassen.

Fri frakt ved kjøp over 900 kroner. 

4. Betaling


Kortbetaling via Klarna

Vi aksepterer Visa og MasterCard. Kortbetaling skjer via en kryptert tilkobling til DIBS betaling.
Vi vil ikke lagre noen kredittkortinformasjon og har ikke vært i stand til å se dem

Klarna Faktura

Du kan også velge å handle mot Faktura. Handle i dag og gjør din betaling innen 14 dager. Faktura er gratis.

Vipps

Du kan betale med Vipps via mobiltelefon hvis du har det. Du vil da få et vippskrav på telefonen som du må godta for å gjennomføre kjøpet. Vær obs på at beløpet først reserveres når du bestiller, og så trekkes det når vi sender ordren. Noen kunder tror da at beløpet trekkes to ganger, men det gjør det altså ikke.

5. Leveringstid

Normal leveringstid er 1-5 virkedager etter at pakken er sendt fra oss.Dette er basert på Postens egne estimater, og avvik fra deres side kan forekomme. Vi sender normalt ordren samme eller neste virkedag. Du får en mail fra oss når pakken er sendt fra vårt lager. Din pakke vil bli sent med et sporingsnummer, og du vil få en sms fra posten når din pakke er fremme. Hvis du ikke fått din pakke innen 5 virkedager etter at du har fått mail av oss om at pakken er sendt, bør du umidellbart kontakte oss så vi kan spore din pakke og evt. melde den savnet.

6. Frakt

Frakt på 75-150 kroner inkludert norsk merverdiavgift tillkommer på alle bestillinger. Hvis du handler for mer enn 900 kroner så er frakten gratis.

 

7. Garanti

Formelt foreligger det ikke noen garanti på varene utover det som evt. gis fra produsentens side. Vi ønsker imidlertid at alle våre kunder skal være 100 % fornøyd med kjøpet. Hvis du har problemer med et produkt, kan du kontakte oss for en grei løsning.

8. Åpent Kjøp /Angerrett

Surpriseworld.no følger norske angerrettloven. Dette betyr at kunder har rett til å angre kjøpet innen 14 dager å returnere en eller alle varer, uten spesiell grunn.
Artikler må returneres intakt og i originalemballasje . Kunden er ansvarlig for returkostnadene.

Slik går du frem for å benytte angreretten og returnere en vare til oss:

1. Kontakt oss ved å sende mail til post@surpriseworld.no og gi beskjed om at du ønsker å benytte angreretten.

2. Send varen i retur med post til: Surpriseworld.no, Austefjordvegen 194, 5379 Steinsland. Varen må være i original uåpnet embalasje. Avsender betaler selv porto, oppkrav blir ikke godtatt. Dersom du velger å la være å hente pakken på postkontoret, slik at denne sendes i retur, vil postens gebyr for dette, kr 250, bli trukket fra når ordren krediteres hos oss.

3. Når vi mottar pakken med den returnerte varen, krediteres ordren gjennom Klarna, og pengene returneres automatisk til kjøper. Vi refunder ikke frakten vi har lagt ut for å sende varen til kunden. Om kunden har handlet for over 900kr vil kunden likevel bli trukket for butikkens faste fraktkostnad.


9. Klager/konfliktløsing

Surpriseworld følger norsk lov og derfor forplikter vi oss til å erstatte defekte eller ødelagte produkter uten kostnad. Når det gjelder konfliktløsning, se punkt 14. i forbrukerrådets standard betingelser for forbrukerkjøp på internett gjengitt i sin helhet under.  

10. Hvis pakken din ikke blir hentet

En pakke blir liggende på leveringsstedet i 14 dager. Etter 14 dager går pakken automatisk i retur till oss, og vi må selve betale frakten til deg og frakten tilbake til oss. Vi tar derfor et gebyr på 250 norske kroner for å dekke våre kostnader.

Dersom du ikke fått pakken din innen 5 dager må du kontakte oss. Å ikke hente pakken er ikke automatisk det samme som at du bruker angreretten. Se punkt 8. Skal du bruke angreretten anbefaler vi at pakken hentes og deretter returneres på din bekostning. 

11. Sikkerhet

Vi vil ikke under noen omstendigheter avsløre noen personlig informasjon uten samtykke fra personen. Det samme gjelder e-postadresser.

12. Cookies

I henhold til ekomloven, som trådte i kraft 25. juli 2003, skal alle som besøker et nettsted godkjenne bruk av informasjonskapsler . Når du besøker dette nettstedet cookies lagres på din datamaskin. Disse cookies er såkalte Session cookies brukes til å holde oversikt over din innlogging (Hvis du er logget inn), og handlekurven som du handler. Session cookies lagres ikke for lang tid på datamaskinen, men forsvinner når du lukker nettleseren.

I tillegg til overfor nenvnte betingelser, gjelder alltid forburkerrådets standard betingelser for forbrukerkjøp over internett. Disse følger uredigert her:

 

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er Surpriseworld.no AS, Austefjordvegen 194, 5379 Steinsland, post@surpriseworld.no, tlf. 56338100, orgnr 923 111 727, og betegnes i det følgende som  selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelseheve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske  utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18  år.

12. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  500  eller www.forbrukerradet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.